0994-433-8956

تمام وقت آماده پاسخ گویی هستیم.

آموزش گام به گام و اصولی انتخاب نام برند+ آموزش ثبت قانونی آن | اتم وردپرس

5/5
کلمه‌ی برند به انگلیسی-نام برند

هر کسب و کاری برای ایجاد ارتباط با مخاطبان خود، ورود به بازارهای گسترده‌تر و رشد و پیشرفت سریع‌تر نیاز به داشتن اسمی مناسب و به یاد ماندنی دارد. اما گاهی پیدا کردن آن برای کسب و کارهای نو با مشکلاتی همراه خواهد بود.

 از این رو ما در این مقاله شما را گام به گام همراهی خواهیم کرد تا بتوانید در زمانی معقول به انتخابی مناسب و درست دست یابید. برای کسب اطلاعات بیشتر و انتخابی بی‌نظیر با اتم وردپرس همراه باشید.

تصویری از کلمه‌ی برند به انگلیسی
نام برند اهمیت بالایی در رشد و پیشرفت کسب و کارها دارد.

می‌دانستید نام برند این قدر مهمه

نام برند یکی از عوامل مهم در موفقیت یک کسب و کار است. نام برند می‌تواند:

  • هویت و شخصیت برند را به مخاطبان منتقل کند.
  • ارتباط عاطفی و اعتماد بین مشتریان و برند ایجاد کند.
  • تمایز و تفاوت برند را با رقبا نشان دهد.
  • بازاریابی و تبلیغات برند را تسهیل و تقویت کند.
  • وفاداری و هواداری مشتریان را جذب و حفظ کند.

انتخاب نام برند یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مراحل راه‌اندازی یک کسب و کار است. نام برند باید توانایی ایجاد ارتباط با مخاطب، انعکاس شخصیت و هویت برند، جذب توجه و تفاوت با رقبا را داشته باشد.

مزایای استفاده از نام برند برای کسب و کارها

مزایای انتخاب نام برند عبارتند از:

  • بین محصولات و خدمات کسب و کار شما و رقبایتان تمایز قائل می‌شود.
  • امکان ورود به بازارهای گسترده‌تر ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی
  • شما نزد سرمایه گذاران و مشتریان‌تان معتمدتر به نظر می‌رسید و سود بیشتری کسب می‌کنید.
  • توانایی جذب نمایندگی
  • امکان حمایت بیشتر از حقوق شما در این کسب و کار

از آنجا که نام برند تاثیرات چشم‌گیری در پیشرفت کسب و کارها می‌گذارد؛ در ادامه گام به گام، مراحل انتخاب نام برند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تصویر پله‌هایی که با مکعب‌های کوچک ساخته شده اند.
مراحل گام به گام انتخاب بهترین نام برند

مراحل انتخاب بهترین نام برند

برای انتخاب نام برند‌تان به بهترین شکل باید چند مرحله‌ی زیر را طی کنید:

  • هویت بنیادین برندتان را می‌شناسید
  • طوفان فکری؛ ایده‌های خوب از بین ایده‌های زیاد پیدا میشه
  • حالا نوبت فیلتر و انتخاب بهترین اسم هاست
  • نام‌های برگزیده را بیازمایید
  • زمان ثبت قانونی نام برند‌تان رسیده

در ادامه به تشریح کامل این مراحل می‌پردازیم تا بتوانید اسمی شایسته و جذاب را برای برندتان برگزینید.

هویت بنیادین برندتان را می‌شناسید

قبل از انتخاب نام تجاری، باید هدف، چشم‌انداز، ماموریت و ارزش‌های برند خود را مشخص کنید. این موارد به شما کمک می‌کنند تا نامی را انتخاب کنید که با شخصیت و فلسفه برند شما هم‌خوانی داشته باشد.

هویت بنیادین برند، همان هویت اصلی و اساسی برند است و نقطه شروع و پایان تمام فعالیت‌های برندینگ محسوب می‌شود و مبنای تولید المان‌های هویت برند مانند لوگو، رنگ، صدا و غیره را فراهم می‌کند. هویت بنیادین برند، باعث می‌شود که برند یک هدف روشن و یکپارچه داشته باشد و با آن همسو باشد. هویت بنیادین برند، نحوه ارتباط و تعامل برند با مخاطبان را شکل می‌دهد و تأثیر مستقیم در احساسات و اعتماد آن‌ها دارد. هویت بنیادین برند، نشان دهنده تفاوت و تمایز برند با رقبا است و مزایای رقابتی آن را به نمایش می‌گذارد. به طور خلاصه، می‌توان گفت نام برند جوهر و روح یک برند است که در طول زمان پایدار و ثابت است.

تصویر فردی در حال بارش فکری
رسیدن به ایده‌های عالی برای نام برند با انجام بارش فکری

طوفان فکری؛ ایده‌های خوب از بین ایده‌های زیاد پیدا میشه

 راه‌اندازی طوفان فکری یکی از روش‌های مفید و موثر برای انتخاب نام برند است.  در این مرحله، باید به صورت خلاقانه و بدون قضاوت، هر نامی که به ذهن شما می‌آید را یادداشت کنید. می‌توانید از منابع مختلف الهام بگیرید، مثلاً از نام‌های تاریخی، داستانی، فانتزی، ساختگی، دوبخشی، احساسی و غیره. همچنین می‌توانید از روش‌های مختلف تولید نام استفاده کنید، مثلاً تغییر حروف، حذف حروف، جابجایی حروف، ترکیب کلمات و غیره.

برای انجام بارش فکری و رسیدن به ایده‌های ناب، می‌توانید از مراحل زیر پیروی کنید:

  • تیم مناسب را تشکیل دهید: برای طوفان فکری، بهتر است که از افراد مختلف با تخصص‌ها و دیدگاه‌های متنوع استفاده کنید. این کمک می‌کند تا نام‌های جدید و خارج از چارچوب را پیدا کنید. همچنین باید تعداد اعضای تیم را محدود نگه دارید تا فرآیند طوفان فکری به خوبی اجرا شود.
  • قوانین و شرایط را مشخص کنید: قبل از شروع طوفان فکری، باید قوانین و شرایط آن را با تیم خود مشخص کنید. برخی از قوانین عبارتند از:
    • همه باید به صورت فعال و صادقانه شرکت کنند.
    • همه باید به نظرات دیگران گوش دهند و قضاوت نکنند.
    • همه باید سعی کنند تعداد زیادی نام پیشنهاد دهند.
    • همه باید از نام‌های مشابه با رقبا یا نام‌های قبلاً ثبت شده خودداری کنند.
    • همه باید از نام‌های سخت، پیچیده، توهین‌آمیز یا منفی خودداری کنند.
  • منابع الهام را جستجو کنید: برای پیدا کردن نام‌های خلاقانه، می‌توانید از منابع مختلف الهام بگیرید. مثلاً می‌توانید از:
    • نام‌های تاریخی، داستانی، فانتزی، ساختگی، دوبخشی، احساسی و غیره.
    • لغات گوناگون در زبان‌های مختلف یا لغات با ریشه‌های مختلف.
    • عبارات، جملات، شعارها، ضرب‌المثل‌ها، استعارات و غیره.
    • صفات، فعل‌ها، حالات و غیره.
    • نام‌های شخصی، جغرافیایی و…

استفاده کنید.

حالا نوبت فیلتر و انتخاب بهترین اسم هاست

پس از طوفان فکری، لازم است که لیست نام‌های خود را فیلتر و ساده‌سازی کنید. در این مرحله، باید به ویژگی‌های زیر در نام برند خود توجه کنید:

  • سادگی: نام برند باید ساده و روان باشد تا به راحتی خوانده و تلفظ شود. همچنین باید به خاطر سپرده شود و قابل حفظ باشد. برای این منظور، می‌توانید از نام‌های کوتاه، ساده، شنیدنی و جذاب استفاده کنید. مثلاً نام‌های گوگل، اپل، نایک و زارا .
  • منحصر به فرد: نام برند باید تمایز و تفاوت با رقبا را نشان دهد. نباید با نام دیگران اشتباه گرفته شود یا شباهت زیاد داشته باشد. برای این منظور، می‌توانید از نام‌های خلاقانه، ساختگی، تغییر یافته یا ترکیب شده استفاده کنید. مثلاً نام‌های آمازون، اسپاتیفای، پینترست و اسنپ .
  • معنادار: نام برند باید معنا و مفهوم داشته باشد. نباید خالی یا تصادفی باشد. همچنین باید با حوزه فعالیت و هویت برند شما هم‌خوانی داشته باشد. برای این منظور، می‌توانید از نام‌های توصیفی، استعاری، القائی یا حکایت‌آمیز استفاده کنید. مثلاً نام‌های ستارباکس، پپسی، جستجوگر و کافه بازار .
  • جذاب: نام برند باید توانایی جذب توجه مخاطب را داشته باشد. نباید خسته‌کننده یا کسل‌کننده باشد. همچنین باید احساس مثبتی در مخاطب به وجود آورد. برای این منظور، می‌توانید از نام‌های جالب، طنزآمیز، عجیب یا عاطفی استفاده کنید. مثلاً نام‌های فیدل، سروش، آخ! و عشقولانه .
  • قابل ثبت: نام برند باید قابل ثبت به صورت قانونی باشد. نباید با نام دیگران تداخل داشته باشد یا حقوق مالکیت را نقض کند. برای این منظور، باید از سامانه‌های ثبت علائم تجاری و دامنه‌های اینترنتی استفاده کنید و نام برند خود را جستجو و بررسی کنید.
  • اینترنت پذیر: نام برند باید در فضای اینترنت قابل استفاده باشد. باید دامنه یا اکانت شبکه‌های اجتماعی آزاد داشته باشد. همچنین باید در موتورهای جستجو به راحتی پیدا شود. برای این منظور، باید از نام‌های کوتاه، یکپارچه، بدون علامت و رقم و قابل تلفظ استفاده کنید. مثلاً نام‌های بی‌بی‌سی، توئیتر، گپ و دیجی‌کالا.
تصویری از دو فلش درست و غلط
آزمودن نام برند در واقعیت: کدام نام برند، بهتر و محبوب‌تر است؟

نام های برگزیده را بیازمایید

تست و ارزیابی اسم‌های کاندید یکی از مراحل نهایی در انتخاب نام برند مناسب است. در این مرحله، باید نام‌هایی که در بررسی دقیق انتخاب کرده‌اید را با استفاده از روش‌های مختلف تست و ارزیابی کنید. برای آزمودن نام های برگزیده ، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • آزمودن نام برند روی محصولات: از کمک یک گرافیست استفاده کنید و از او بخواهید که نام برند‌تان را روی لوگو، وب‌سایت، کارت ویزیت، بسته‌بندی و مواردی از این دست قرار دهد و بررسی کنید و ببینید چگونه به نظر می‌آید. آیا نام برند با المان‌های هویت برند شما هماهنگ است؟ آیا نام برند خوانا و قابل تشخیص است؟ آیا نام برند جذاب و حرفه‌ای به نظر می‌آید؟
  • آزمودن بازخورد مشتریان و مخاطبان: به کمک ایمیل یا لندینگ پیج، نظرات و انتقادات مشتریان و مخاطبان‌تان درباره نام یا نام‌های انتخاب شده برند را جویا شوید. سپس سوالاتی را درباره نام برند خود مطرح کنید. مثلاً:
    • چگونه نام برند را تلفظ می‌کنید؟
    • چه حس یا تصویری در شما به وجود می‌آورد؟
    • چقدر به نظر شما مناسب حوزه فعالیت برند است؟
    • چقدر به نظر شما جذاب و خلاقانه است؟
    • چقدر به نظر شما قابل حفظ و به خاطرسپاری است؟
    • آیا با نام دیگران اشتباه گرفته می‌شود یا شباهت دارد؟
  • تست بازار: به صورت عملی نام برند خود را در بازار معرفی کنید و واکنش‌های مخاطبان را مشاهده کنید. برای این کار می‌توانید از تبلیغات آفلاین و آنلاین استفاده کنید. سپس داده‌های مختلف را جمع‌آوری و تحلیل کنید. مثلاً:
    • چقدر بازدید، بازده، تعامل، جذب، هوادار و … دارید؟
    • چقدر فروش، سود، بازار، سهم و … دارید؟
    • چقدر رضایت، وفاداری، پیشنهاد، توصیه و … دارید؟
    • چه نقد و بررسی‌هایی درباره نام برند شما وجود دارد؟
فردی در حال ثبت کردن نام برند خود
ثبت نام برند در سامانه ثبت علائم تجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

زمان ثبت قانونی نام برند‌تان رسیده

پس از اینکه نام مناسب برای برند خود را پیدا کردید، لازم است آن را به صورت قانونی ثبت کنید. برای این منظور، باید به سامانه ثبت علائم تجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید و فرآیندهای لازم را طی کنید. همچنین باید دامنه و اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی خود را فعال و به روز نگه دارید.

ثبت نام برند به صورت قانونی یکی از راه‌های محافظت از حقوق مالکیت معنوی شما بر روی نام و نشان تجاری خود است. با ثبت نام برند، شما می‌توانید از سوء استفاده یا تقلید رقبا جلوگیری کنید و شهرت و اعتبار خود را در بازار افزایش دهید. برای ثبت نام برند به صورت قانونی در ایران، شما باید مراحل زیر را طی کنید:

  • انتخاب نام و علامت برند: نام و علامت برند شما باید با شرایط و ضوابط قانونی مطابقت داشته باشد. برای این منظور، باید از نام‌ها و علامت‌های ممنوع یا ثبت شده خودداری کنید. همچنین باید نام و علامت برند خود را با حوزه فعالیت، هدف، ارزش‌ها و شخصیت برند هم‌خوانی داشته باشید. برای انتخاب یک نام و علامت برند خوب، می‌توانید از منابع الهام، روش‌های خلاقانه و طوفان فکری استفاده کنید.
  • استعلام نام و علامت برند: پس از انتخاب نام و علامت برند، باید از آن‌ها استعلام بگیرید که قبلاً ثبت نشده باشند. برای این کار، می‌توانید به سایت مرکز مالکیت معنوی مراجعه کنید و در قسمت سامانه ثبت علائم برند، نام و علامت برند خود را جستجو کنید. در صورت عدم تشابه با نام یا علامت برند دیگر، می‌توانید به مرحله بعد بروید.
  • تهیه و ارسال مدارک: پس از استعلام نام و علامت برند، باید مدارک لازم را تهیه و به سایت مرکز مالکیت معنوی ارسال کنید. مدارک لازم بستگی به نوع فعالیت و حقوق شما دارد. به طور کلی، شما نیاز به داشتن گواهینامه فعالیت، کپسول فروش، شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه امضاء الکترونیک و عکس نام و علامت برند خود دارید. همچنین باید هزینه ثبت نام برند را پرداخت کنید که در سال 1402 حدود 3.5 میلیون تومان است.
  • درخواست صدور گواهینامه: پس از ارسال مدارک، باید درخواست صدور گواهینامه ثبت نام برند را دهید. درخواست شما توسط کارشناسان مرکز مالکیت معنوی بررسی و تأیید می‌شود. در صورت عدم ایراد، گواهینامه ثبت نام برند به شما اعطا می‌شود. در صورت وجود ایراد، شما باید آن را رفع کنید یا اعتراض خود را ارائه دهید. مدت زمان صدور گواهینامه ثبت نام برند حدود 6 تا 12 ماه است.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله شما را با بهترین روش انتخاب نام برند برای کسب و کارتان آشنا کردیم. نام تجاری یا نام برند تاثیر بسزایی در رشد کسب و کارتان دارد و به شما در پیمودن هر چه سریع‌تر پله های رشد و موفقیت کمک می‌کند.

اتم وردپرس سعی در ارائه خدماتی با کیفیت برای کمک به تسریع رشد و پیشرفت کسب و کارها دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده سایر مقالات آموزشی با اتم وردپرس در ارتباط باشید.

کانال تلگرام اتم وردپرس را دنبال کنید.(کلیک کنید)

هر روز با اطلاعات فناوری و سایت میزبانتان هستیم.

اینستاگرام اتم وردپرس را دنبال کنید (کلیک کنید)

تخفیف ها اینجا هر چند یک بار گذاشته میشه پس فالو کن!

جستجو

فهرست مطالب

نام نویسنده : تیم تولید محتوای اتم وردپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جستجو

فرم زیر را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

فرم مشاوره

نام

اگه سایت میخوای و مشاوره رایگان لازم داری + ۲۰ درصد تخفیف روی طرح استارتاپی

فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند و اطلاعات تکمیلی رو به شما بدهند.